Thursday, October 15, 2009

Keagungan Senibina Islam - Masjid Besi Putrajaya

Sewaktu saya sekeluarga pergi bersiar-siar di Putrajaya, kami singgah di Masjid Besi untuk solat Zuhur. Inilah kali pertama saya menjejakkan kaki di sana. Terasa kagum kami sekeluarga dengan keindahan masjid ini. Senibinanya yang amat unik. Setiap sisi penuh dengan rekabentuk moden yang bercirikan Islam. Mujur kami membawa kamera kami sekali. Dapatlah kami merakamkan keindahan masjid ini dari sudut mata kami.

Tempat wudhu' yang cantik seperti hotel 5 bintang

Sebelum solat, kami sempat bersiar-siar di luar Masjid, melalui setiap lorong, pergi ke setiap sudut dan menghayati keunikan senibina Islam yang indah ini.

Di ruang hadapan pintu masjid kelihatan pintu gerbang yang tersergam indah.

Pintu hadapan masjid yang mepunyai rekabentuk moden

Ruang berlegar yang mempunyai pemandangan yang indah

Tidak sabar kami untuk melihat rekabentuk dalaman masjid besi ini. Lalu kami melangkah masuk. Sejuk rasa angin dari sisi masjid yang terbuka. Angin bertiup perlahan terasa tenang kami berada di dalam masjid ini. Lidah ku kelu. Masjid ini amat cantik sekali. Rekabentuk dalamannya... tidak ada perkataan untuk menggambarkan kacantikan dalam masjid besi ini. Untungnya suamiku dapat menghayati hiasan dalaman masjid kerana di ruang tengah adalah untuk kaum lelaki.

Kedengaran Imam melaungkan Azan lalu kami ke saf untuk menunaikan solat Zuhur. Selepas selesai solat, kami kembali ke tingkat bawah ke parking kereta lalu beredar. Alhamdulillah dapat kami sekeluarga menunaikan solat di masjid yang indah ini.



No comments:

Post a Comment